Sidor

tisdag 19 augusti 2014

Sommarläsning



Jag hade beställt hem mina sommarläsningsböcker till Sverige via adlibris. Smidigt. Valt och betalt i Hongkong och när jag kom till Sverige fanns en hel hög med böcker. Jag har hunnit med fyra av de sex böcker jag beställde och min smak denna sommar har tydligen varit för mord, kriminalhistorier och allehanda ruskigheter. 

Dels har jag läst bok 3 och 4 av Lars Kepler om polisen Joona Linna. Två spännande och ganska otäcka böcker. Det går i ett rasande tempo och boken har korta kapitel, vilket för mig lockar till mer läsning. Ingenting för mörkrädda eller om man är ensam hemma. Måste nog ändå rekommendera Eldvittnet och Sandmannen till den vuxne läsaren.  


De andra två bäckarna var Denise Rudbergs 3e elegant crime bok: Bara tre kan leka så. Här får vi åter följa Marianne, Augustin och Torsten då de som liten enhet inom polisen löser svårare mord som kräver minimering av läckor av känsligt material. Gillar boken. Trevligt att träffa bekanta profiler igen även om denna bok är mycket långsammare i tempo och mindre spänning jämfört med Kepler böckerna.


Den sista bok jag hunnit med denna semester är David Stjärnor av Kristina Ohlsson. En spännande bok. Här får vi följa med på spänning i Israel och i Stockholm. En gammal sägen får liv och barn försvinner.  Kristina Ohlsson skriver bra och om ni ännu inte läst hennes böcker så rekommenderar jag att ni gör er en bekantskap med hennes böcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar