Sidor

tisdag 24 april 2012

Batik

Jag har en stor vit väska som jag tycker om. Efter mycket användande har den blivit solkig och känns inte längre så kul att använda. Jag tänkte därför färga den och se om den kan fungera som data väska till mitt nya jobb. Passade även på att samtidigt färga ett linne som börjat kännas tråkigt.


Väska och linne

 Jag färgar med Nitor färg. Köpt på panduro, men det finns att köpa lite överallt. Valde Petrolium blå. Glöm inte fixeringssaltet!
Tänkte att jag skulle testa batik på linnet. Har knutit snöre runt tyget på flera ställen. Viker man tyget kan man färga rutmönster, men jag ville ha klassiska ringar.

Förberedelser.
 Här är resultatet. Jag tycker väskan blev fin i färgen och att den absolut kan fungera till de användningsområden jag har tänkt mig. Linnet blev också roligt. Kan var snyggt till en svart kjol eller vita byxor. Kanske mer sommarsemester än buissnes dock. Vill man ha bredare vita fält på ringarna så får man nog snöra in tyget som ska färgas mer än vad jag gjort.
Blir lite sugen på att göra mer batik, bara för att det är roligt. Men hur många batikmönstrade saker vill man egentligen ha?
Tänk på att olika material färgar olika. Sömmar är ofta ett annat material och kanske inte färgas alls. På min väska färgades inte mittsömmar och dragkjedjan. Små detajer av vitt på en petroliumblå väska med andra ord!

Resultat.

1 kommentar: