Sidor

söndag 8 juni 2014

Inferno och pilgrimsfärd



Är i en bokslukar period. Fast allt är relativt. Jänför jag med min tidigare läsning så slöläser jag just nu. Har mest tid till att läsa på jobb lunchen numera. Men jag längtar till min bok + och det är lite ett slukar tecken.

Har i veckan avslutat två ganska olika böcker. Dan Browns Inferno och Rachel Joyces Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd.

Jag läser med stort nöje Dan Browns böcker. Kanske inga böcker som ger kultur cred, men trevlig underhållningsläsning. Han kör lite samma recept i alla böcker. Ett kontroversiellt ämne som mixat med brott/jakt ger en spännande läsning där man inte förens i slutet vet vem som är god eller ond eller om allt bara är gråskalor. I inferno får vi resa i Dantes symbolvärd och ämnet är överbefolkning. Ett tänkvärt ämne. Min fundering är om jorden nu är över befolkad eller om vi bara överkonsumerar i den del av världen jag befinner mig i.

i Harold Frys pilgrimsresa får vi följa en man som i en post pensionering blues får ett brev från en cancersjuk vän. Han beslutar sig att gå till henne och han tänker att hans vandringsresa genom England ska ge hopp och hålla henne vid liv tills han kommer. Så han han bryter upp från sin vardag och börjar gå iklädd det han för tillfället bar. Vi får följa Harold i hans resa, vad han ser och möter och vi får också följa hans tankar om sitt liv. Där bearbetar han sorgliga saker från sitt förflutna.

Bra böcker båda två, men olika. Kan vara skön hängmatteläsning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar