Sidor

torsdag 15 augusti 2013

Stormen Utor

Tropiska stormar i Hong Kong. Nu de senaste dagarna har stormen Utor passerat förbi. Den medförde massa starka vindar och en hel del regn och att mina kollegor som skulle komma på besök från Shanghai fick sina flyg inställda. Så kan det gå.
 
Igår när jag skulle ta mig till jobbet så var det nästan folktomt ute. Vakterna hade små bygghjälmar på huvudena och de log försiktig mot mig när de sa: Madam, it is warning signal No 8. You should stay inside. Men jag beställde en taxi och tog mig till jobbet. Och taxichauffören tog dubbelt betalt. It is No 8 signal, mam. Ja, ja, bara att betala.

Stannade bara på kontoret ett par timmar. Hade ingen lust att fastna där om stormen skulle bli värre. Tog tunnelbanan hem. Var nästan ensam på tåget och mer än hälften av affärena var stängda på MTR stationenerna. Väl tilbaka till huset där jag bor var dörrar barrikerade för att skydda mot den starka vinden och glasrutorna var förstärka med "kryss". Det är något de gör då vi få stormvarningar här. Ett ända uppsättande och nedtagande av dessa förstärkningskryss under storm-sommar-månaderna. (Jag undrar om "kryssen" har någon praktisk funktion egentligen).

 Idag, torsdag är varningnen nere på T1 och allt börjar återgå till det normala.



Stormen Utor. På Hong Kong observatory's hemsida kan man följa stormar och väder i allmänhet. De har en fin sms tjänst som skickar ut varningsmeddelanden och förändringar av varningar.

Harbourfront Horizon gör förberedelser för stromen.

I de flesta offentliga byggnader finns liknande skyltar som upplyser om väderläget. Tropisk stormvarning kommer i klasserna T1, T3, T8 och T10. T10 är rejäl storm. Det hände förra sommaren med omkullvälta bilar och träd och en hel del materiell förstörelse som följd.

Blåst och regnmoln över Hong Kong.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar