Sidor

fredag 7 november 2014

Med nya ögon


 
Hongkong är stort. Upptäcker hela tiden nya saker. I synnerlighet om man rör sig på platser på andra tider än vad man brukar. Helt plötsligt finns små frukosthak i hål i väggen. Passerar man en timma senare kan det vara helt anonyma utrymmen.
 
Häromdagen gjorde jag bekantskap med denna fina mosaik som finns på MTR stationen central. Har med största sannorlikhet passerat den tidigare, men i rusningtrafik skyms den av ett människohav. 

 
Lyfter man blacken från gatunivå kan man se alla möjliga kombinationer av skyltar och reklam. Gillar känslan av det överlastade husen. Och misstänker att det är det sättet som många små affärer gör sin närvaro påmind. Få butiker har lyxen av att ha skyltfönster i markplan.

 
Denna utsikt hade jag från Starbucks i Central. Där passade jag på att fika lite när min läkartid blivit senarelagd. Och en bild på min nuvarande favorit muffins, full med choklad och hasselnötter.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar