Sidor

lördag 22 september 2012

Hong Kong i Tomb rider 2

I går kväll kollade jag på Tomb Rider 2, Cradle of life, och en kort del av filmen utspelar sig i Hong Kong. De har precis återerövrat kartan till Pandoras ask och ska nu fly från skurkarna i filmen. Den enda utvägen är att hoppa (eller rättare sagt para-gliding) från den (då, 2003) högsta byggnaden i Hong Kong. 2003 var International Finanace Center (ICF) under uppbyggnad och byggnaden färdigställdes under samma år. Den var då Hong Kongs högsta byggnad med sina 412 meter. Idag är ICC (International Commerce Centre) den högsta byggnaden i Hong Kong med sina 484 meter.

Nedan är skämpklipp från filmen. Från det de hoppar från ICF och landar på ett skepp i Victoria Harbour. Om man känner till Hong Kong kan man se att de passerar flera kända landmärken på sin väg ned mot skeppet. Och slutligen en vy över Hong Kong ön i skymmning. Nästan samma utsikt som jag har från min lägenhet.








Denna bild tog jag idag för att visa vart ICF finns och hur huset ser ut färdigbyggt. Kortet är taget från en gångbro nära där jag bor. Man kan ändå se att Hong Kongs näst högsta byggnad fortfarande känns hög. Det som tyvärr inte syns tydligt är toppen på byggnaden som jag tycker påminner om björmramar eller björnklor som klöser mot himlen.


2 kommentarer:

  1. Ja, den är vacker. Men allt blir vardag. Just nu längtar jag efter tallskogar.

    SvaraRadera