Sidor

söndag 2 september 2012

Nunneklostret Chi Lin och Nan Lian trädgården

Om man hoppas av på MTR stationen Diamond Hills kan man gå och besöka nunneklostret Chi Lin. Klostret invigdes 2000 och bygget är inspirerat av traditioenlla helgedommar från Tang-dynastin. Det sägs (mina guidböcker) att klostet byggdes utan en enda spik. Oavsett så har jag länge tänkt att besöka denna plats. Passerar MTR stationen var dag på väg till jobb.



På förgårdarna fanns det vackra dammar med fina vatten liljor och näckrosor och en och en annan trolig lotusblomma (mina botanikkunskaper är inte helt tillförlitliga, men det känns tråkigt att skriva vatten växter).


Jag faschineraras av alla omsorgsfulla detaljer på dessa byggnader, handtag som är snidade till drakar och takpannor med blomavslut. Hela klostet är fint och fridfullt, men detaljerna är det som fångar mitt intresse.

Dekorerad takpanna

Blir även sugen på att testa trädskulpurering. Alla växter var fint klippta och skötta. Hemma i Skåne har vi börjat "bonsaia" en rodedendron och nu har jag fått inspiration till mer växttuktning, men det får vänta tills jag återigen har en trädgård.




I närheten av nunneklostet fanns Nan Lian trädgården, väl värt ett besök. Fridfullt, med vacker anlagd park och stor karpdamm. Där fanns även denna gyllene pagoda med röda broar.


Det bästa med dagens utflykt var nog ändå Kowloon Walled City. Ett område som hållt sig utanför det engelsa styret och som sedan härjats av triaderna för att slutligen på 1990 talet bli bulldozat och omvandlat till en fin park och utställning om området. Massor av härliga loftgångar och vackra murar och växter. Utställningen var ockå intressant. Helt klart en plats jag kommer återvända till. 




1 kommentar:

  1. Härligt att följa dina fantastiska beskrivningar och hfina foton. Känns nästan som att man är lite på resa själv... Vad händer framöver? Kommer Johan att stanna och jobba?
    Stor kram!

    SvaraRadera