Sidor

söndag 18 november 2012

Söndag

Idag har jag promenerat mellan Wan Chai och Central. Jag gör det ganska ofta på söndagar då den kyrka jag brukar besöka finns i Wan Chai och så är det trevligt med söndagslunch i Soho och spana lite på det vackra folket.

Idag gick jag en annan väg än vanligt, tog en parallell gata och hamnade i Hong Kong park. Ett ställe som jag inte orkat ta mig till tidigare. Gick genom parken på väg mot central. I parken fanns en gigantisk "fågelbur" som man kunde gå igenom. En hel artificiell regnskog med massor av olika tropiska fåglar. Nu är min fågelkunskap ganska kass. Jag har en förenklad art beskrivning som består av småfåglar, rovfåglar och sjöfåglar. Ungefär på samma nivå som min trädkunskap består av barrträd och lövträd. (Sorry, mamma, jag vet att du har försökt lära mig... och jag kan skilja på domherre och mås...) Hursomhelst, jag mest hamnade där idag och målet var inte direkt att detaljstudera fåglarna, men det var lite skönt att gå i tropiskt klimat och lyssna till fågelkvitter. Nedan kommer ett par suddiga bilder på "fågelburen/skogen". Fåglarna sitter ju inte still tillräckligt länge för att fotograferas.

Lite mysigt att uppleva nya sidor av Hong Kong bara genom att ta en parallellgata! Vad har du för äventyr  att upptäcka om du tar en annan väg till jobbet, skolan eller affären?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar