Sidor

lördag 3 november 2012

Lantau igen

Idag har jag varit ute och vandrat men mina vänner Tim och Sian. De hade planerat att vandra denna helg och undrade om jag ville med, så jag tackade ja. Vi möttes upp vid färjan som skulle ta oss till Mui Wo. Väl på färjan sa berättade de att de glömt sin bok med information om vandringsleden i hemma. Planen var att ta sig till Big Buddah i Ngong Ping och därifrån gå till Tai O. Efter lite taxi, mycket prat med olika folk med olika vägbeskrivningar fann vi äntligen vår startplats och början till de etapper av Lantau trail som de hade planerat att gå. Lantau trail är ca 70 km lång och vi skulle gå en "lätt" bit på ca 14 km. 


Det visade sig senare inte vara en så lätt vandring. Det var ganska många toppar att ta sig över. Den högsta toppen vi var på var ca 500 m ö h. Det låter kanske inte så mycket men det är ganska jobbigt med dessa höjdmeter, i synnerlighet när man går upp och ned för toppar hela tiden.



Men det var en fantastiskt skön dag och en vacker sträckning av leden. Vi har haft skönt väder, soldis och kanske 25 grader ute. Stundtals fläktade det ganska friskt och det var skönt att svalka sig i de ljumma vindarna. Soldiset gjorde att sikten var lite begränsad, men det var otroligt vackert ändå. Vi gick lungt och passade på att bara njuta av omgivningarna.



Leden slingrade sig upp och ned för kullarna som ni ser på bilden ovan och nedan. Svårt att återge hur brant det var. Misstänker att jag kommer ha lite träningsvärk i morgon.



När vi närmade oss Tai O passerade vi denna anlaggda trägård, mitt ute i ingenstans. Läste att den nu är övergiven sedan ägaren dött och att stället har förfallit. Men jag tycker ändå att man kan ana hur fint det en gång måste ha varit med broarna över näckrosdammar.



Tillslut, efter dryga 4 timmar kom vi fram till Tai O och vi åt en sen och välbehövlig lunch. Jag tror att vi inte gick riktigt som planerat och inte heller lika långt, men för mig spelar det ingen roll. Jag hade bara en helt skön dag i naturen. Njöt av solen och har fått se massa fina utsikter och färgglada fjärilar som fanns längs hela turen. En skön dag helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar