Sidor

onsdag 19 december 2012

Filmer

Jag gillar film. Jag kollar på mycket film. Här kommer en kort lista på filmer som får mig att må bra och filmer som får mig att gråta (bra och sevärda filmer ändå). Det finns säkert massor av mer filmer men listar idag de som ligger ytterst. 


Må-bra filmer:

The holiday: Jag tror jag tidigare skrivit om filmen. Den får mig alltid att le. I alla fall i slutet. Det finns en ton av hopp, om förändring till det bättre. Sedan gillar jag Kate Winslet och det lyfter ju ocskå filmen.




It's complicated: Vet inte vad jag ska säga. Men tycker att det är en bra film. Gillar verkligen Meryl Streep. Tycker att hon är en toppen skådespelerska. Helt klart en sevärd film för den som inte sett den tidigare.


 


Monsters Inc: Det finns så många underfundiga scener och fantastiska kroppspråk i filmen. Gillar egentligen det mesta PIXAR har gjort. Men Monsters Inc får mig att le extra.





Och när man behöver en gråtstart:


The English patient: Gillar hela filmen, från into fotografierna, då sanddynen även kan vara en kvinnokropp till slutet som är sorgligt och hoppingivande samtidigt. Det är så många historier som vävs samman. Och livet är inte helt okomplicerat. Jag tror att denna film var en av mina starkaste bioupplevelser och blev sedan lite besviken på filmen då jag så den på TV. Men det är fortfarande än av de bättre filmer jag sett och jag blir alltid lite tårögd.




A walk to remember: En vacker film om förändring, dödlig sjukdom och hoppingivande kärlek. Vad mer ska man säga?



Finding Nemo: Pixar igen, tror jag. En rolig och sorglig film. Separationsångst från de man älskar, glädjen av att återigen mötas och alla äventyr där emellan. Gråter och skrattar samtidigt.




The constant gardner: En så bra berättelse om kärlek, orättvisor och om hur människor uttnyttjas för ekonomiska framgångar. En oerhört bra film. Och vackert filmfoto. Även denna film an av mina starkaste bioupplevelser.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar