Sidor

lördag 15 december 2012

Lamma igen

Idag har jag vandrat på Lamma Island igen. Denna gång tog jag färjan till Sok Kwo Wan. Det tar ca 40 minuter från central ferry pier. Förra gången jag var här gick jag mellan de två små samhällena på ön som har färjeförbindelse med central, ca 6 km. I dag tänkte jag gå lite längre och även gå en rundtur till de södra delarna av ön.


Sok Kwo Wan och alla Seafood restaurants längs hamnen.

Karta över Lamma Island och den rutt jag gick idag.

Och jag tror att jag sett ett stjärnfruktsträd. För visst ser det ut som stjärnfrukter? Känns exotiskt att vara på en plats där dessa frukter växer på träden och inte bara är något man kan köpa i affären. 

En av de alla stränder jag passerade.

Övergivet hus som övertas av naturen.

Utsikt mot Hong Kong ön.

Jag i linne 15 december. Overkligt.

Och bouganville blommar fortfarande.

Standen nära Yung Shue Wan, den andra färjehamnen.

Mer växtlighet. Fina julfärger, men har ingen aning om namn.

Yung Shue Wan
En härlig egen hike på Lamma Island. Fin natur och vackra växter. Sett fantastiska bananblommor igen, massor av fågelkvitter och rovfåglar som spaningsflyger över kullarna. Det är skönt att komma till Lamma. På Lamma finns ingen biltrafik, bara små trehjuliga fordon. Så luften är annorlunda. Mindre avgaser. Och det är nästan tyst. Iallafall den första delen av min vandring då jag knappt mötte en människa, den senare delen av vandringen mellan de olika hamnstäderna var mer befolkad. Men fortfarande stor skillnad mot hektiska Hong Kong. Jag vet inte hur långt jag har gått idag men det tog två timmar och en kvart att gå min tur. Och då gick jag ganska fort.


2 kommentarer:

  1. Den röda blomman du söker namnet på ser ut att vara
    Malvaviscus
    se
    en.Wikipedia.org/wiki/malvaviscus

    ;-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Roligt att veta vad man tittar på! Mina botanikkunskaper är som sagt bristfälliga. Men jag njuter av vackra naturupplevelser. Läste på Wiki att den även kallas för slumrande Hibiscus och det är ju ett passande namn

    SvaraRadera