Sidor

tisdag 4 december 2012

Saker som är bra att ha

Det finns en hel del saker som underlättar livet.  Kanske till och med lite underskattade ibland. Här kommer en mini-lista utan inbördes ordning.

Adaptar; underlättar vansinnigt då man reser om man kan ladda sina små elektiska prylar, t ex jobbdatorn. Och det bästa är naturligvis om man också minns att packa ner dem...

Mobilladdare som laddar telefonen även om den är påslagen. Ganska länge hade jag en defekt laddare här i Hong Kong och var tvungen att stänga av telefonen ett par timmar för laddning. Men jag har äntligen lyckats komma iväg och har nu köpt en ny. Myser lite var gång jag laddar den nu, då det är så smidigt helt plötsligt.

Internet; en helt fantastisk uppfinning/företeelse. Och jag tar så förgivet att alltid ha det tillgängligt, i synnerlighet här då mycket att min kommunikation med omvärlden är beroende internet. Det blir lite extra påtagligt när man glömmer att förlänga sitt abonemang och så är man utan under ett par dagar.

Vatten i köket; det är ju hur bra som helst att ha! Minns att vi var utan det i flera veckor när vi flyttade till vårt hus. Man vänjer sig vid det också och skapar andra rutiner för disk och matlagning. Men sedan när allt fungerar som det ska så är det lätt att glömma hur mycket det faktiskt underlättar. Blir extra tacksam för vatten i huset när jag tänker på att det inte alls är en självklarhet för stora delar av vår befolkning.

Små vardagassaker att vara nöjd över i decembermörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar