Sidor

onsdag 17 april 2013

Blandad läsning



Har inte uppdaterat min läslista på länge. Har nu avslutat 4 böcker. Den 4e boken kom inte med på bild, då den redan har lånats ut...

Jag har av och till läst i boken En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson. Och boken är vad den heter: en kortfattad historik över nästan alltig. Den har avhandlat ämnen som kosmos, atomer, geologi, livets uppkost och hur snabbt man kan utrota växt och djur arter på vår planet. Och så mycket mer naturligtvis. Den är skriven på ett lätt och underhållande sätt och om jag skulle minnas en bråkdel av det som stod om saker och pesoner i de 400 sidorna, så skulle jag bli en överdängare på frågesporter.

The world of Suzie Wong av Richard Mason kom på slutet av 1950 talet. Den blev snabbt populär och har både filmats och så har det gjorts musikal på boken. Den handlar om en konstnär som kommer till Hong Kong som bosätter sig på en hotel i Wan Chai. Ett hotel som annars mest hyrs ut per timme ochdär barflickor jobbar i baren nedan. Han träffar Suzie Wong, en av tjejerna som jobbar i baren och boken handlar om deras relation som från vänskap utvecklas till en romantisk affär. Det var intressant att läsa om Hong Kong under 50 talet. Och lite intressant att läsa om det mindre glamorösa livet.

Den utlånade boken heter Paradisoffer och är skriven av Kristina Olsson. Det är hennes fjärde bok om polisen Alex Recht och Fredrika Bergman som i denna bok jobbar på justitiedepartementet. I denna bok hamnar de i en gemensam utredning då ett flygplan har blivit kapat och utredningen blir verkligen en kamp mot klockan. Jag har gillat alla Kristina Olssons böcker och denna är kanske mer spännande eller i alla fall mer uppskruvad i tempot. Man vill helt enkelt läsa klart och veta hur det ska gå. Och det är ett gott  betyg. 

Sist men inte minst har jag läst Åsa Larssons Till offer åt Molok. Det är också en bok man bara vill fortsätta läsa i. Det är den femte boken om Rebecka Martinsson som är åklagare. Boken börjar med att man skjuter en björn och i dess mage hittar man människoben. Sedan rasslar det på med flera mord och konstiga dördsfall som kan länkas tillsammans. Jag gillar hur Åra Larsson skriver, hur hennes personer blir mänskliga i alla sina fel och brister och jag fattar tycke för hennes karaktärer. Har man inte läst Åsa Larsson ännu så rekomenderar jag att man gör det. Läs, Läs, Läs!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar