Sidor

torsdag 25 april 2013

Marknader

Något som jag gillar med Hong Kong är alla små markander. Det känns som om liknande affärer trängs i samma område. Hittar du en bilhandlare, finns det nästan helt säkert flera till på samma gata. Samma sak med tapetaffärer, blommor, guldfiskar eller pysselsaker. I dag hamnade jag på en gata där flera olika marknader eller mataffärer (tänk bort konsum) fanns brevid varandra. Jag gillar tänket. Och jag gillar alla grönsaks och fruktstånd. Är mindre förtjust i kött och fisk stånden. Idag var det kanske nära 28 grader ute och att passera kött som ligger uppstyckat och för beskådan i denna värme känns inte så lockande. Men affären hade flera kunder som klämde och kände på det oförpackade köttet. Så även en äldre gumma som petade på köttet med en cigg i ena mungipan och en tandpetare i den andra. Det kommer nog dröja innan jag handlar kött på gatan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar