Sidor

torsdag 27 juni 2013

En kropp i förändring

Det är mycket som händer i kroppen just nu och ibland hänger jag inte riktigt med. Satt i badkaret igår för att fixa fötterna, det har ju blivit lite svårt att nå dem annars. Men så svårt det var att ta sig ur badkaret sedan. Hala blanka ytor och en lite otympligare kropp var ingen bra kombination. Kände mig som en valross på land innan jag lyckades vältra mig ur karet. 


Upptäckte idag strax då jag skulle gå hem att benen svullnat efter dagens stillasittande och av värmen. Tryckte lite lätt på ena benet och det lämnade en liten grop i huden som tog jättelångtid innan den gick tillbaka. Ett klassiskt pittingödem. Skojade lite med en kollega om att det kanske skulle kunna gå att göra mönster i huden. Vet inte om det skulle vara så snyggt med närmre eftertanke. Lite högläge med benen när jag kom hem medan jag läste en skvallertidning fick svullnaden att gå ner. Bilden nedan är ett exempel på pittingödem. OBS; detta är inte mina ben.


Gick sedan en sväng till gymmet för att motionscykla lite. Det är skönt att få igång cirkulationen lite extra varje dag. Lyckades på något sätt knycka till ryggen och sträcka mig. Hur kan man lyckas med det på en stationär motionscykel? Bara till att avbryta dagens övning och gå hem och lägga mig på golvet igen med fötterna högt och försöka få ryggen att slappna av.

Och det är inte så synd om mig. Bara faschineras över denna kropp som förändras och tvingas inse att jag inte kan och inte orkar lika mycket som innan. Svullnaden i benen har gått ner och muskelkrampen i ryggen har släppt. Barnet rör sig där inne i magen och påminner mig om varför jag förändras. Kan inte låta bli att le.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar