Sidor

lördag 29 juni 2013

Chueng Sha Beach

Idag åkte jag till Chueng Sha Beach med min kompis, hennes 2 små barn och deras "helper". Stranden ligger på Lantau. Det är ett litet projekt att ta sig dit. Idag blev det först taxi till Starferry, för att sedan byta båt i central mot Mui Wu och därifrån ytterligare en taxi resa på ca 20 minuter. Det går också bra att åka buss från Mui Wu till stranden, men idag var det lååååång kö till bussen och det kändes smidigare att knöka in 5 personer, barnvagn, badväskor och leksaker i en taxi. Totalt var restiden 2,5 timma men då vi missade en färjeanslutning kändes det som ett evighetsprojekt att ta sig till stranden. 

Väl framme var vi alla trötta, varma och hungriga. Så vi började med att slå oss ned under parasollets skugga på en sydafrikansk/medelhavsrestaurang och beställde lunch. Vi åt lasange och gott hemmbakt bröd med aubergine och tapenade dip. Gott. Restaurangborden står precis i standens sand och jag blev sittande på min plaststol i skuggan mest hela dagen. Avbrotten blev att gå med än det ena än det andra barnet ner till vattnet för att fylla på en PET flaska med havsvatten som de sedan glatt hällde ut i sanden. De verkade vara ganska nöjda med sin sandlek och att sätta oss vuxna i vattentransport till och från havet. Och de såg själva ut som små sandkakor innan det var dags att packa i hop och göra samma resa tillbaka. 


Vid Star Ferry, i väntan på mitt strandsällskap.
Cola light är gott i värmen. Idag över 30 grader.
Cheung Sha Beach
Det går vilda (lösa) kor på Lantau. Såg flera på bilvägen på väg till stranden,
men också fler kor som lungt spatserade förbi på stranden.
  
Mer strandbilder. Över denna bergsluttning såg vi idag flera paragliders .
En vacker syn mot en blå himmel.

Och jag är ganska nöjd  med sand mellan tårna.

Bestämmer mig för att promenera hem från Star Ferry och trängs med människor  längs hela star avenue. Det vackra kvällsfolket börjar komma ut och jag är svettig och på väg hem. Kontraster.
Och nästan utanför mitt hus hade denna fina blomma precis slagit ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar