Sidor

måndag 29 september 2014

En olik söndag

I går var det skönt väder i Hongkong. Lagom varmt och inte så fuktigt. Jag träffade en god vän för lunch och kaffe. Vi pratade om livet och vad som hänt sedan sist. Massor att avhandla med andra ord. Sedan mötte jag upp med Emma och Johan vid klocktornet på TST. Vi åt glass och Emma sprang runt och charmade alla. En sakta promenade hem och livet var som det brukar vara mest.
 
 
Idag läser vi tidningarna om protester på Hongkong ön. Om stora pro demokrati demonstrationer och massockupation av gator för att paralysera Hongkongs finans district om inte Hongkong och Beijing kommer överens om att genomföra "chief executive election in 2017" och "Legislative Council elections in 2020" enligt internationella demokratiska standards. Om Beijing tar sig rätten att välja och censurera dessa val blir de inte helt demokratiska och myckt pro Beijing. Där av alla massprotester om jag förstått allting rätt.
 
Jag läser i tidningen och på FaceBook om poliser som upprättar kravallstaket och tårgaskanoner mot demonstranter och människor som blir frihetsberövade. Och detta bara på andra sidan Victoria Harbour. Så omedveten man ibland kan vara om vad som pågår i ens egen stad bara fåtalet 100 meter bort.

 
I morse fick jag höra att MTR och busslinjer är avstängda in mot Central. Forstatta protester och demonstrationer som väntar öka och fortsätta mot Chinas nationaldag 1 oktober.  

 
På South China Morning Posts hemsida kan man läsa en del om vad som pågår och få timme för timme uppdateringar. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar