Sidor

torsdag 22 januari 2015

Söndagsutflykt till Bird Market


 
I söndags gjorde Emma och jag en utflykt till Bird Market. (Vi är inte enbart sjuklingar). Vi tog MTR till Mong Kok East. Därifrån tar det ca 10 minuter att gå, och man går norrut, passerar Prince Edwards Street. Först kommer man till Flowermarket som också är väl värt ett besök. Vårt mål med dagens utflykt var att köpa fågelburar. Har alltid tyckt fågelburar är fina som dekoration inne. Kanske inte standard burar, fyrkantiga, men de som är mindre och snirkliga och kanske till och med direkt olämpliga att ha fåglar i. Så under alla mina år här har jag sagt att jag måste köpa innan jag åker hem. I den lägenhet vi bor i nu finns det inte plats, men jag har god föroppning om lägenheten på Island.
 

 
 
Det finns så många fina burar och i flera färger, storlekar och former. Svårt att välja. Jag köpte till slut en rund, en fyrkantig med "Asiatiskt tak" och en som var sexkantig. Alla svarta. Köpte även små tillbehör.

 
 
Det jag inte köpte, men som säljs där, var små fåglar. Dels sådana som sjunger fint men ser ganska tråkiga ut. Eller färgglada fåglar som mest är prynad men inte sjunger så mycket. Vi köpte inte heller alla maskar, larver och olika gräshoppor som man även kan köpa på Bird market. Lite äckliga att bara kolla på fakiskt. Sedan spande vi på de jättestora papegojorna. Lite läskiga klor och näbben ser riktigt stark och vass ut. 

 
 
Till området i närheten av birdmaket kommer även fågelägare med sina fåglar i små burar. De hänger upp burarna i skugga och låter fåglarna sjunga med varandra, medans de skvallrar, köper mer fågelfrön och hänger allmänt. Lite mysigt att se farbröderna som är ute och luftar sina fåglar.

 
 
Tre burar är ganska mycket att kånka på i volym. som tur är har nästan alla affärer eller stånd paketsnören som de gladeligen hjälper till att binda fast paketen på vagnen  med. 

 
 
På vägen hem gick vi via Fan Yeun street och kollade på marknadstånden. Så mycket folk att man bara blev matt av det. Hatälskar detta Hongkong myller. Roligt och så tröttande samtidigt. Sedan åkte vi hem nödja med vår mini utflykt.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar