Sidor

måndag 12 januari 2015

Tillbakablick


Tillbaka till jobbet efter ledighet och sjukskrivning. Fortfarande lock för ena örat och bedövad hela högra sidan av huvudet… Men jag lever och står på benen.

 
Vanligtvis vill jag runt årsskiftet fundera lite över hur det gångna året varit, vad som varit bra och mindre bra. Lite som ett bokslut. En hjälp till att säga hejdå till det gamla och välkomna det nya. Men detta nyår hanns det inte riktigt med. En praktförkylning hos alla i min lilla familj gjorde oss nog till mammas och pappas tråkigaste nyårgäster. Trots god mat och trevligt sällskap orkade Johan och jag inte hålla oss på benen till längre än 22.00. År 2015 inleddes således i pyjamas, nedbäddad i underslafen av våningssängen, en lite förkyld och snarkandes Emma på armen och en liten blinkning och slängpuss till Johan i överslafen då klockorna ringde… Inte massa tid eller energi till eftertanke där. På natten sedan fick jag över 39 graders feber och sedan har det rullat på. Så nu, äntligen, efter 2 penicillinkurer är jag redo att säga hejdå till 2014.

Vad har då hänt under 2014?

Kanske mest av allt har hänt inuti mig och att tiden går märks mest på Emma som under detta år gått från att vara liten hjälplös bebis till en busig, rar och rolig individ med massa egen vilja, En liten person helt enkelt. Vilken förmån det är att få vara med på denna resa, dels för att glädjas åt hennes alla nya landvinningar men även för att få utmanas och stretchas in mina roller som mamma, människa, fru och vän.

På jobbet har det varit ett ganska intensivt år. En hel del resande, mjölkpumpandes på offentliga toaletter och massa konferenser och seminarier. Det har varit ett bra år. Mestadels har jag rest till Singapore och Shanghai för jobbets räkning. Privat har vi varit i Sverige 2 gånger och Thailand 2 gånger. Emma fick i somras uppleva svensk jord för första gången och samtidigt träffa flera av sina kusiner. De resterande kusinerna träffade hon sedan under julhelgen. Härligt med stora familjer.

2014 har lite känts som ett år av stabilisering där man grundar sig i det man gör i den vardag jag har haft. Det har varit utmaning nog att jobba och vara mamma. Spar äventyret till 2015.

Hejdå och tack till 2014. Välkommen du nya sköna 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar