Sidor

tisdag 17 juli 2012

Annorlunda

Det är så lätt att bara se saker som är annorlunda mot vad man är van vid. Och det är lätt att bara visa den sidan här på bloggen. Mycket är också så likt Sverige, vad man kan köpa i Sverige, kläder, nöjen  och så vidare. Detta inlägg är dock en kommentar till det annorlunda men ändå samma!




Utebelysning; jag förknippar det så mycket med vinter, december och julen. Snötyngda grenar på granen hemma. Adventsstjärnor i fönstren. Och vintermörker. Här blir det ganska mörkt runt sju åtta på kvällen och jag tror att det inte är så stor skillnad oavsett årstid (har bara varit här sedan maj, så jag vet inte ännu). Så "jul-vinter" belysning i palmerna på innergården, varför inte? Det är riktigt vackert och välkomnande på kvällen. 





Byggnadsställningar; en byggnadsställning är en byggnadsställning oavsett material. Men jag faschineras av att de är gjorda av bambu. Känns liksom lite exotiskt på något vis. Samtidigt helt rationellt då det finns gott om bambu här. 





Mataffärer; handlade i en stor mataffär idag. Där fanns allt man normalt kan köpa på vilken ICA som helst i Sverige OCH en hel sektion med Kinesiska/Asiatiska specialliteer. Torkade rötter, frön, teer, torkad fisk och horn från något djur och mycket mer. Frågade vad man använde hornen till, och de förklarade att man kunde göra en god buljong på dem, inte riktigt samma sak som de små kuber jag köper hemma. Och jag tog ett kort på affärsbiträdet och delar av varorna. Inte heller något jag skulle göra på ICA hemma direkt.

Kallstråk; ni vet när man simmar i sjön. Vattnet är behagligt och svallkande och plötsligt simmar man in ett område med kallt vatten. Flera graders skillad och du rör dig ett par meter och plötsligt är vattnet skönt igen. Samma sak händer här när man är ute och går. Luften är varm, dallrande av hetta och fukt, för att man i nästa stund kommer in i ett kallstråk. Oftast då man passerar ett köpcentrum eller affär som har lufkonditionering och dörrarna öppna. Samma sak men annorlunda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar