Sidor

lördag 21 juli 2012

Lamma Island

Idag har jag varit på Lamma Island. Det tar ca en halvtimma att ta sig dit med färja från Central Ferry Pier. Det finns inga bilar på ön så det enda fortskafningsmedlet är att gå eller cykla. Ganska befriande. Ön har två hamnar så man kan åka till den ena sidan, promenera över ön och ta färja tillbaka från den andra sidan. Det var min plan idag. Vaknade ganska sent och kollade på väderprognosen och idag var första gången jag sett att de varnade för värmebölja och att man inte skulle göra allt för stora ansträngingar. Men jag ville åka och det blev en mycket varm dag.


Hung Shing Ye Beach


Men det finns ju möjlighet till bad och helt ok stränder, så jag har badat idag första gången sedan jag kom till Hong Kong. Detta var den första stranden jag kom till, ligger ganska nära Yung Shue Wan, staden dit jag kom med färjan.




Det var en ganska lätt vandring på 6 km. Man följer en betongstig större delen av vandringen, upp och ner för kullar. På vissa ställen var utsikten helt magisk. På korten ser det nästan ut som det är skymming, men de är tagna mitt på dagen. Det har varit ett tjockt dis över Hong Kong idag och senare på hemvägen tunga regn med åska.



På ön finns även Lamma Power, inte den tjusigaste vyn över ön. Lamma är lätt att känna igen på avstånd då man ser dessa tre skorstenar från kolkraftverket på långt håll.

Det som kanske ändå var det bästa var alla växter. Det fanns gott om träd och blommor som jag aldrig sett förut och jag njöt av att bara titta på dem och förundras över mångfalden. 





Och så har jag sett massor av stora fjärilar, helt omöjliga att fånga på bild. Har även sett stora, stora spindlar som sitter i stora nät som de spänt mellan träden, över stigen där man gick. Man får bara hoppas att de inte var så intresserade av mig som föda.

1 kommentar: