Sidor

torsdag 4 juli 2013

Shenzhen

I söndags var jag en sväng i Shenzhen, Kina. Jag håller på med ett litet klädprojekt där som krävt att jag åkt dit ett par gånger. Det är fantastiskt smidigt att ta sig dit. Från min MTR station går en linje direkt till Lo Wu som ligger i Kina, men precis på gränsen. Så jag åker från ena änden av MTR linjen till den andra, sedan lite immigrationspyssel, man ska ju ut ur Hong Kong, gå över "gränsfloden" och sedan in i Kina. Med lite flyt och inte allt för långa köer så tar det ca 1 timma och 15 minuter. Och resan kostar ungefär 30 SKR. Det som krävs är dock ett visum till Kina.
 
Hur som helst, väl på plats i Lo Wu finns ett jättestort shoppingcenter. Det påminner lite om silkmarket eller bomullsmarknaden i Peking (fast lite mindre). Man kan köpa samma typ av saker, märkeskopior, smycken, tyger och här finns skräddare och massage, restauranger blandat med nagelbyggarställen. Det enda man måste vara beredd på är det eviga prutandet så fort man tittar på den minsta sak.
 
Vad kostar det här? -frågar man
Hur många ska du köpa? -Blir svaret.
Ja, det beror ju på priset....
Och man är i gång i en karusell. Jag brukar tänka så att de inte säljer för mindre än att det tjänar pengar på saker och att jag inte betalar mer än vad jag har lust och själv tycker saken är värd. Jag har inget dåligt samvete när jag prutar, men gör det med ett leende. Det händer ju att man är helt fel ute prismässigt, men att även om saken faktiskt kostar mer än vad man erbjuder är det inte säkert att man tycker grejen är värt de pengarna och då kan man ju låta bli att handla. Det är även lätt att bli dumsnål. Att man ger upp det man verkligen vill ha för en principprutning och sedan inser man att man argumenterat över 10 kr...
 
Nedan är lite bilder från tygavdelningen. Bilderna gör inte avdelningen rättvisa. Det är en riktigt Aladdingrotta med tyger i alla material, färger och kvalitéer och den som är minsta pysslig eller gillar att sy kan gå runt länge och botanisera. Själv roade jag mig med att gå till en av perukaffärerna istället, tillsammans med en kompis, och vi provade igenom massor av peruker. Det är riktigt roligt och man är inte snygg i allt. Kom hem med en svart page modell som jag inte vet när jag ska använda. Kanske på nästa Pulp Fiction maskerad?
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar