Sidor

söndag 9 februari 2014

Blå böcker




Temaläser ibland böcker. Ibland författare. Ibland genre. Och ibland färg på bokomslaget. En semester på Kanarieöarna så hade jag förberett och bara inhandlat böcker med röda omslag. Det blev ett lyckokast och jag vill minnas alla som bra och det var roligt att se vad man får i sig baserat på färg. 

Under denna Thailandssemester så lyckasdes jag läsa två blå böcker. Men helt ärligt så var det mer en slump än ett aktivt färgval. Det var två böcker jag ville läsa och de råkade vara blå. Passade ändå fint till den blåa poolen. 

Berättelsen om Pi av Yann Martel tyckte jag var intressant. Det handlar om en ung man som lider skeppsbrott när han och hans familj ska flytta från Indien till Kanada. Med sig på skeppet hade de lite djur från deras zoo. Djur som skulle säljas till Nordamerika. Då skeppet förliser hamnar Pi och en tiger i en liten livbåt och resten av historien handlar om deras samexistens och kamp för överlevnad. Boken har oxå filmatiserats, har ännu inte sett den, men hört att den ska vara bra.

En man som heter Ove av Fredik Bäckman gillade jag oxå. Det är kanske lite deppig stundtals. Ove biter ihop och knyter handen i fickan till bra många situationer i livet. Men han har ett ädelt och rättvist hjärta som gör sina medmänniskor gott även om han på utsidan kanske mest verkar tvär och bitter. Ove försöker flera gånger ta livet av sig, då han är är deprimerad efter fruns bortgång, men han blir hela tiden avbruten av grannar som behöver hans hjälp. En läsvärd bok om vikten av vänner och att finna mening i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar