Sidor

fredag 2 maj 2014

Puss


 
Mitt bokval har ändrats något sedan bebis. Långa romaner hinner jag inte riktigt med. Får vänta till sommar ledighet. Håller en lite förhoppning om att kunna ligga i hängmattan och läsa en stund, men vi får väl se hur det blir. Bebis börjar bli aktiv och vid sju månader är hon upptäcktsglad. Så det kanske blir mer bära och hålla handen och upptäcka saker under sommaren snarare än lång sträckläsning.

Det vi läser just nu är Lilla Pussboken av Kenneth Andersson. I denna bok pussar vi olika djur för att tillslut pussa bebis. Det finns en lite spegel på sista sidan och det är roligt för bebis att se sig själv i boken. När man har en djurpekbok så vill jag göra djurlätena. Jag berättar ju mer än texten. Men alla böcker har så svåra djur. Vad säger bläckfisken? Eller grodan och apan? Lejonet vet jag hur det låter, men kanske inte så pedagogiskt med jätterytande. Misstänker att Emma skulle bli rädd.



Vi läser och sjunger också I ett hus... Boken illustrerad av Catharina Krusval. Vi gör en modifierad version med en "jägare som kittlar dig" istället för en en jägare som skjuter dig. Kanske mest för det är roligare att interagera med Emma och kittla henne än att låtsas skjuta något abstrakt. Fin bok och uppskattad sång dessa dagar. Hemligheten ligger i upprepningen. Den har gått lite på repeat här hemma.
 


Max nalle av Barbro Lindgren har vi bara börjat lite med. Den boken har pappersidor som är roligare än innehållet just nu. Så vi väntar ett par veckor med den. Annars är ju Max böckerna klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar