Sidor

måndag 11 februari 2013

Mer Indien

Jag hade en dag i Hyderabad innan jag åkte tillbaka till Hong Kong. Hade bara ett par timmar på mig innan utcheckning så det gällde att prioritera. Med andra ord ingen auto riksha denna dag, fick bli en hotell bil som snällt körde mig och Anna, en svensk nybekanting, dit vi ville och en bil som också snällt stod och väntade tills vi var redo att ta oss vidare.
 
Först ett stopp på Golkonda fort. Fortet börjades byggas runt 1143 (wikipedia) och har sedan under flera århundraden utbyggts och till och med tjänat som huvudstan under viss period. Jag var bara där på ett kort besök och blev imponerad av dess storlek och så fint det var. Tror att man hade fått mer ut av besöket med hjälp av en guide och det får bli till nästa gång.
 




En klassiker, folk som kommer fram och vill ta kort med en. Vet inte hur många kort vi var med på denna dag och jag tänkte att jag vill också ha ett kort på alla dessa fina indiskor och Anna i mitten.

 
Sedan åkter vi vidare till Charminar, en moske och kanske nu mer ett landmärke i Hyderabad. Det uppfördes 1591 och i området kring detta monument finns flera stora moskeer och bazarer. Hade sett bilder på Charminar innan och de såg alla så storslagna ut, men när vi kom dit fick jag mer känslan av en rondellbyggnad. Fortfarande fin och pampig men placerad mitt i hektisk trafikkorsning. Vi var där en fredag precis under middagsbönen och Charminar var avstängt. Det var även massor av kravallpoliser i området då det stundtals blir oroligheter runt fredagsbönen.



Och till sist en fin väggmålning på en tiger. Vi han även med en del shopping och det kommer bilder från det i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar