Sidor

lördag 9 mars 2013

Sydney

Det sista stoppet på denna resa var i Sydney. Skulle besöka lite kollegor och prata om gemensamt projekt. Träffar inte dessa kollegor så ofta och tänkte att det var bra att passa på när jag ändå var i "närheten".

Sydney visade sig från en riktigt fin sida. Lite blåsigt men annars soligt och skönt. Känner att jag gärna åker tillbaka hit och semestrar lite. Men det får bli en annan gång. Nu bara ett 1,5 dagars stopp.

Från mitt hotell hade jag utsikt över Harbour Bridge. Fint att få se den in morgonljus, mitt på dagen och sedan i kvälls/natt belysning. Lika fin utsikt oavsett tidpunkt.


Hann med en promenad förbi biblioteket (ett av mina favorit bibliotek), genom botaniska trädgården, och ner till vattnet för att göra närkontakt med Opera huset. Det är pampigast på avstånd tycker jag. När jag var här 2001 så lyckades jag gå på en opera/balett föreställning här och det var en storslagen upplevelse.




Från Operahuset har man en fin utsikt över Circular Quay. Ser härligt ut med alla restauranger som ligger mellan Circular Quay och hamnen och Operahuset. Som sagt, ett ställe jag gärna semestrar på vid ett senare tillfälle. 


Det finns så mycket att se i Sydney. Förutom klassikerna så är träden i botaniska trädgården magnifika (ovan). Gillar verkligen den här typen av träd. Känns som de funnits sedan urminnes tider. Och så måste man irra runt lite på tvärgator. Man kan springa på det mesta, som restaurangen nedan. Den låg inklämd på en bakgata. Gillade verkligen hur de dekorerat med fågelburar mellan husen. Supertjusigt och stämningsfullt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar