Sidor

söndag 6 oktober 2013

Ålder

Gick en kort sväng med Emma och barnvagnen på väg till en fikastund med vänner. På väg dit möter jag en kinesisk dam som tittar ned i vagnen och frågar:
Hur många månader är ditt barn?
2,5 vecka, svarade jag.
Då sa hon inte så mycket mer. O ja, vår bebis är stor, härliga knubbiga ben. Och så kanske frågan var berättigad ändå med tankte på att det flesta kineser/Hong Kong bor inte går ut alls med sina barn innan barnet är minst en månad. De har en konfinement-period där mamman inte gör något, inte lagar mat, städar eller tvättar håret osv. Vet inte riktigt hur hårt de håller på denna månad nuförtiden, men traditionellt ska man vara inne en månad. Skiljer sig ganska mycket från svenska traditioner. Jag hade nog blivit knäpp om jag inte kunde gå ut på en månad. Inte för att jag uträttar storverk dessa dagar, men valet är mitt beroende på lust och ork.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar