Sidor

onsdag 9 oktober 2013

Recept


I dag var jag ute och fikade med min vän Ulrika och hennes lilla tjej. Vi bor i samma byggnadskomplex här i HK och nu är vi båda mammalediga. Mysigt att ha en fin vän i närheten som också är dagledig. På fiket pratade en av diskplockarna med oss jättemycket. Hon pratade på en svårbegripkig engelska, men viljan var det inget fel på. Hon visade bilder på alla sina barnbarn och ställde massa frågor om oss och våra barn. Sedan fick vi ett recept på en soppa som ska göra att man har gott om mjölk till barnet. Vi fick den till och med nedskriven på baksidan av ett kvitto. Och när orden inte räcker till kan man alltid rita en bild på ingredienserna.
Min tolkning av hennes bröstmjölksproducerande soppa är denna.

Fisk (röd med stora ögon - vet inte riktigt vilken hon menar)
Papaya kött
Ingerfära (ginger - ginger, men lite svår stavat...)
3 skålar vatten
Koka långsamt 30 minuter

Kanske något att prova. Fisksopppa är ju gott oavsett mjölkstimulerande egenskaper eller ej. Däremot sa hon att vi ska undvika chilli. Varför förstod jag inte riktigt.

1 kommentar:

  1. Det där med ingerfära; kan inte rekomendera det och ammning. Var inne på livsmedelsverkets hemsida och de kunde inte ge klara rekomendationer om det är ok eller ej. Pratade med min vårdkontakt hät i Hong Kong och hon säger att det är helt ok och att alla kineser äter ingerfära. Helt omöjligt att bli klok på vad som funkar eller ej. Misstänker att det är som med det mesta, att idka måttlighet.

    SvaraRadera