Sidor

onsdag 23 oktober 2013

North Point



Från Hung Hom går en färja till North Point. North Point ligger på andra sidan Victoria Harbour, nästan mitt emot Hung Hom. Igår när jag passerade färjelägret på en av mina promenader så kom färjan precis in och jag tänkte att jag lika gära kan promenera på andra sidan vattnet. 5,5 HKD kostar en överfart. Det tog kanske 10 minuter att åka över Victoria Harbour och Emma sov gott hela vägen, trots larm och bullrande diselmotorer.

För att komma ut från North Point färjepir går man igenom en mini wet-market där de säljer all slags fisk, krabbor och andra skaldjur. Alltid lika kul att titta på mångfalden.


Jag hade ingen plan med mitt besök här. Ville mest bara se lite nya miljöer. North Point kändes ganska trångt och tätbefolkat. Inte alls som Mong Kok, men ändå stor skillnad på byggnader och gator jämfört med området jag bor i. Känns fattigare och kanske mer asiatiskt. Gick in på en liten sidogata och snubblade över en liten gatumarknad. De sålde blommor, krimskrams, vinterflanellpyamasar och så fanns kött och grönsaksstånden. Kändes som en ganska lokal marknad som inte var riktad mot turister och jag såg inte heller kopior på väskor och klockor som annars ofta finns på gatumarknaderna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar