Sidor

lördag 19 oktober 2013

Hong Kong Museum of Art


I närheten av Starferry TST och Star Avenue finns Hong Kong Museum of Art. Här ligger också Hong Kong Cultural Centre där man kan gå på konserter och se ballet bland annat. Jag har sett baletten Romeo och Julia och musikalen Dirty Dancing där. Men nu var det Konstmuseets tur. Det var länge sedan jag var där. Senast var det en Andy Warhol utställning och i går var det barnvagnspremiär för min del. Alltid spännande första gången på ställen att hitta hissar, klura ut var toaletter finns och rent allmänt kolla in hur lättnavigerat stället är nuförtiden. Vill man inte gå in är området ganska skönt att gå omkring i. Det finns små vattendrag med skulpturer och gott om överskjutande tak som ger skugga eller regnskydd. 


De har en hel del finns och intresanta permanenta utställningar med keramik och kalligrafier. Skippade det igår och gick runt och kollade på det tillfälliga utställningarna. Har upptäckt att jag har ganska kort konscentrationsspann för dessa saker. Gillar att gå på museum och kolla in saker, men har inte intresse för var liten sak i detalj. Oftast är jag med intresserad av byggnaderna. Utställningslokaler brukar kunna vara jättefina och spännande. Glyptoteket i Köenhamn och Guggenheim i Bilbo är värda besök bara för byggnadernas skull. 



Kollade in steninstallationer, akvareller, videoinstallationer och långa panelmålningar. Beundrade långa kalligrafier med Konfuciustexter. Kinesiska tecken är fina tycker jag...




.... Men utsikten över Victoria Harbour inramat i byggnadens rutmönsterfönster var nog det som inspirerade mest. 1-0 till byggnaden igen. Och toaletterna var fräscha och hissar fanns.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar