Sidor

onsdag 4 december 2013

Att upptäcka Discovery Bay


I går åkte E och jag till Discovery Bay för att hälsa på en kompis som precis flyttat dit. DBay ligger på Lantau Island och för att ta sig dit är det lättast att ta en färja från central. Det tar ca 25 minuter. Det var en fin dag med strålande sol och blå himmel. En kontrast till all julmusik som spelas överallt och juldekorationerna längs strandpromenanden. 



Vi åt en långsam lunch och funderade över livet. Hade ett gäng nyfikna som tittade ned i barnvagnen och undrade hur gammal min pojke var. Ja, Emma hade en blå tröja på sig igår och då blir hon automatiskt pojke. Men det är inte så lätt att se bebisars kön. De är ju mest bebis än så länge, men jag tycker det är lite roligt att färgkoden sitter så hårt. Rosa - flicka. Blå - pojke. Emma använder ganska mycket grönt, och folk här blir lite förvirrade. 


DBay är en konstig men trevlig oas att komma till. Det är i princip bilfritt. Inga taxis, inga privat bilar. Det är en hel del bussar och transportbilar som kommer men annars bara lite trafik jämfört med andra delar av Hong Kong. Det går inte heller MTR till DBay, så man får ta färjan eller bussen. Innom DBay som är ett ganska stort område åker de rika runt på golfbilar. Men man får inte ta in golfbilar hursomhelst utan bara ett visst begränsat antal är tillåtet. Detta gör att det är väntetid på golfbilarna (både att hyra och köpa) men också att det är löjliga priser för en golfbil. Jag har hört att det kan kosta 2 miljoner HKD att köpa en och det tror jag inte riktigt i marknadspris i resten av världen. Vi vanliga dödliga får promenera eller cykla. Motion får man på köpet då det är ganska backigt.

Det var en riktig trevlig dag med min vän. Promenad, fika och sköna samtal. Kommer att besöka DBay igen. Skulle kunna tänka mig att bo här om det inte vore så långt till jobbet. Stranden är fin, nära till hiking leder och ett lugnare tempo med mindre avgaser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar