Sidor

fredag 6 december 2013

Hypnotisören och Duell på liv och död


Kommit in i ett läs-mode igen. Älskar att läsa. Och jag kan femminutersläsa, dvs att jag kan läsa ett par rader eller långa kapitel omväxlande utan att tappa tråden. Smidigt att kunna läsa då man borstar tänderna, ett par minuter under ammning eller medan äggen kokar och ändå kunna ha behållning av läsningen. Detta kanske gäller mer för inte allt för tunga böcker. Har inte riktigt lyckats med de ryska klassikerna, trasslar in mig i namnen och vet tillslut inte vem som är vem.

Har denna gång forsatt på Peter O'Donnels Modesty böcker. Läser dem inte i ordning utan bara den jag är sugen på och då de är fristående och jag har läst dem förut så går det ju bra. Nu senast läste jag Duell på liv och död. En av de bättre böckerna. Modesty och Garvin räddar en blind flicka från att tillfångatas av skurken Gabriel. Senare blir de fångatagna vid en arkeologisk utgrävning i Mus (nordafrika någonstans) och boken handlar om hur de tar sig därifrån, fajtas med gammalt bagage och så lite kärlek. Jag gör inte boken helt rättvisa med denna beskrivning. Men för mig är läsning av Modesty ren och skär avkoppling. Som att sjunka ned i ett bubbelbad eller att besöka genuint goda vänner och bara få vara. 

Har även varit på bokbytarlunch med SWEORNA och kom då hem med Paganinikontraktet och Hypnotisören av Kepler. Har nu läst Hypnotisören. Har läst den tidigare men mindes inte så mycket. Spännande och otäck läsning. Rekomenderas. En bok som jag tycker funkar bra på långa resor, flygplan eller tåg eller på stranden då man bara vill sträckläsa. Ska snart sätta igång med den andra boken och får återkomma om vad jag tycker om den. Men först får jag tillbringa lite tid med mitt dåliga samvete Chockdoktrinen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar