Sidor

torsdag 6 mars 2014

Austronat




Jag gjorde en högst vetenskaplig test via FaceBook här om dagen. Genom att svara på flervalsfrågor av typen:
Vad skulle du göra för en skatteåtebäring?
Vem vill du bjuda på middag?
Vad tar du med till en öde ö?
Vilken trillogi (filmer) vill du se?

så skulle jag få reda på min alternativa karriär. Och mitt resultat blev AUSTRONAT. Motiveringen lyder så här:

You are an explorer. You are curious about the world around you and the way it works. You look at things closely, and often with a different perspective than everyone else. You’re quite unique, lucky you. Other occupations: researcher, teacher


Picture - © 2013 Warner Bros. Entertainment Inc

Den motiveringen låter ju lite trevlig, så jag delar den med er. Men allvarligt, skulle jag vilja bli austronat? Nja. Tanken har inte riktigt slagit mig. Stjärnhimlen är ju fin att titta på från jorden och få se jorden från rymden vore ju coolt. Men det verkar kallt. Ensamt. Stort. Farligt. Och om man som jag tycker uppskjutet och frittfall på Liseberg är lite läskigt, vad skulle då inte en riktig rymdfärgeuppskjutning vara?



Picture - © 2013 Warner Bros. Entertainment Inc


Såg ganska nyligen Gravity med Sandra Bullock. Den fick ju hela 7 Oscars detta år. För regi, foto, klippning, musik, ljudmix, ljudklippning och visuella effekter. Ganska imponernade, men jag vet inte om jag tyckte filmen var superbra. Mest en lång monolog. Kanske lite sevärd ändå om du frågar.

Undersökningar som denna är ju ändå ganska kul. Ibland blir det träffsäkert och ganska ofta en källa till självreflektion. Mina alternativa yrkesval blev lärare och forskare och det ligger kanske lite närmre det jag gör nu här i Hongkong.

Och en liten sliten bild till avslut...

http://www.kulfoto.com/funny-pictures/38374/hillary-clinton-wanted-to-be-an-astronaut 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar