Sidor

fredag 7 mars 2014

Dagen i bilder




Det är dags för en dag i bilder. Läste en gång ett blogginlägg där bloggerskan fotogrferade sin vardag en gång i timmen. Ack, så svårt det är. Dels att komma i håg att ta kort och dels att göra ett utval som är rättvis mot den dag man har. Dessa foton är inte tagna en gång i timmen men lite utspritt under dagen. Så här kommer ett smakprov på en vanlig ovanlig dag i min Hongkongs vardag.





Är för ovanlighetens skulle uppe tidigt. Typ sju. Och det är numera tidigt i mitt liv. Tar Starferry över till Central och tittar ut över en grådassig, men vacker Victoria Harbour.


På Hongkong sidan passerar man denna fina byggnad. Ett riktigt Hongkong landmärke. Gatorna känns ganska tomma. Jag är ute före rusningstrafiken. Många börjar inte jobba förrens nio.


Jag går på ett frukostseminarie i dag som svenska handelskammaren ordnar. I dag pratas det om kulturell ettikett när man gör affärer i Kina. Med andra ord lite praktiska tips på hur man undviker de västa kulturella misstagen.


Kommer till vårt kontor strax efter tio. Jobbar på ett mycket internationellt kontor. Vi är fyra på kontoret och har fyra olika nationaliteter: islänning, japan, hongkong bo och jag som är svensk.
 

Äter lunch på California Pizza Kitchen. Beställer in min favoritsallad: marokansk sallad med kyckling och till det varmt vatten. Ja, man dricker varmt vatten till maten och det är gott. Lite tillvänjning men nu känns det ganska naturligt.



Sedan mer kontor och arbete framför dataskärmen. Tick tack på tangentbordet. Skriver mejl och gör förberedelser för en lansering av en produkt.


Äter lite choklad och dricker kaffe. Kollar in radbandet på ligger på datorn. En liten påminnelse om att det finns andra värden än jobb i livet.


Tar taxi hem för det är snabbast och smidigast. Idag inte så lång kö till de röda taxibilarna. Ja, alla taxibilar ser lika dana ut. Bara färgen som är annorlunda. Röda till Hongkong ön och Kowloon. Blå på Lantau och gröna till New Territories.



Hemma möts jag av en nyvaken bebis som vill gulla och vi går omkring och tittar på saker i lägenheten. Lampor och speglar är intressanta.

 

Sedan lek, bok och mat och sovdags. Man hinner inte så mycket mer på en vardag. Allt gott här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar