Sidor

fredag 17 maj 2013

17e maj

Idag är det ledig dag i Hong Kong. Det är Buddahs födelsedag och sedan 1997 har denna dag varit en ledig dag i Hong Kong. Det exakta datumet för denna dag varierar från år till år då födelsedagen firas här enligt den kinesiska månkalenden, men jag har förstått att man firar ganska olika dagar i Asien och även lite beroende på vilken falang inom religionen man tillhör. Jag är mest glad över en extra ledig dag och extra skönt är det då den infaller på en fredag. Skönt med långhelg. Jag hade hoppats på fint väder, men det verkar bli regnigt igen. Varmt är det i alla fall ute och inga ursäkter finns för att avstå en promenad.


Gick iväg mot Wampoa Gardens och beslöt att gå in i ett område jag inte varit i tidigare. Kändes allt mer asiatiskt ju längre bort jag kom från mina vanliga gator. Passerade bostadsområden med ganska tråkiga hus. Vissa dagar känns det rustikt, andra dagar som i dag med en grå himmel känns människoförvaringen bara deprimerande.


Gick in i ett lokalt tempel och där var det fullt ös. Kändes som om det var fler folk än vanligt jämfört med andra tempel, kan vara för att fler är lediga i dag, eller så har det att göra med fördelsedagen.


Passerade en butik som hade så fina burkar i skyltningen och så sålde de rökelse och andra offergåvor, men burkarna var söta. Har ingen aning om om de innehöll något eller om de var tomma. 


På vägen hemåt passerade jag dikesträdgården. Den såg ganska länsad ut och lite överblommad. Såg ett par mogna tomater som låg på marken. Kanske de trillat av sig själva eller om en liten fågel hade kommit för att äta. Tråkigt för den som lagt tid att odla att inte få skörda sina grönsaker.


Sedan hämtade jag ut min kemtvätt och har öven inhandlat en kaka på starbucks som ska avnjutas med eftermiddagskaffet. Inte en superexotisk promenad, men lite skönt att sträcka på benen och få lite luft.


Och slutligen: Glad nationaldag till Norge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar