Sidor

lördag 4 maj 2013

Skrädderi

I områdena runt TST i Hong Kong så blir man alltid erbjuden "ladies tailor", "copy watch" och "copy handbag". För det mest är det bara irriterande att bli påhoppad flera gånger varje dag då jag inte har varit så intresserad av att anta erbjudandena. Dessutom har jag varit lite skeptisk till försäljare som är för gåpåiga. Gillar bättre att leta upp det jag vill ha, när jag är intresserad av det. Det samma gäller telefonförsäljare och liknande. Hur kan de alltid lyckas ringa mitt i maten eller när filmen är som mest spännande?

Hur som helst, i onsdags var jag på jakt efter en skräddare som kändes bra. Min garderob passar inte längre så bra. Får allt svårare och svårare att knäppa byxor och mina jobbskjortor sitter inte så snyggt. Att köpa kläder i Hong Kong var sedan tidigare lite spännande med tanke på att jag inte direkt är storlek Asiat. Men nu har det hela fått en annan dimension då jag är i en niomånders magtillväxt. Så ett skräddarbesök skulle bli min räddning för att hitta en snyggare jobbkjol som inte är i trikå, men som jag ändå kan förändra linningen på allt eftersom magen växer.

Det visade sig bli lite klurigt ändå. Först att hitta ett skrädderi där de inte känns för påflugna, sedan försöka förklara hur jag vill att kjolen ser ut, sedan välja tyger (finns så många fina) och tillslut förhandla om priser och vad som ska ingå i priset. Har nu lyckats beställa två jobbkjolar och redan varit och gjort en första provning. Kjolen var lite för tajt över rumpan, men då skräddaren var där och höll med och tog nya mått så kändes det helt ok ändå. Jag ska hämta och prova kjolar i dag och har god tillförsikt att det kommer att bli bra till slut. 


Provning på G, med allvarlig skräddare.

H&M byxor med trikålinning - bättre än färdigskivat bröd.







1 kommentar: