Sidor

onsdag 15 maj 2013

Dagens I-lands problem

Det är varmt i Hong Kong. Känns som om sommaren har kommit och att temperaturen ökat med mist 5 grader de dagar jag varit från Hong Kong. Så fort man går ut svettas man floder. Skulle ge mig på en kvällspromenad med en granne här. Hon hade med sig sin bebis i vagnen, men det var för varmt och barnet protesterade högljutt på att lämna lägenheten med air condition och vill promt bara bäras. Värmen och fuktigheten gör att barnet blir en liten hal tvål och det känns inte helt tryggt att bära då den nästan glider ur famnen. Så det blev en kort promenad, mysig men kort.

Fortsatte bort till mataffären istället. Inser när jag står i kassorna att jag har glömt att ta med mig kontanter. Det behövs inte för att handla, men väl för att ta en taxi hem. Och i den affären jag handlar i kan jag inte få kontanter tillbaka. Dagens I-lands problem. Så efter att ha handlat, fått kassarna packade var det bara att leta upp närmsta bankomat. Att promenera hem var idag uteslutet dels för att det var för tungt men också för att det är för varmt. En stund senare, men nyuttagna kontanter var det bara att fixa en taxi. Flera lediga åkte förbi mig i dag men tillslut stannade en vänlig taxi och körde mig hem.

Gick precis ut på nätet och kollade väderprognoser och nu, kl 2100 på kvällen är det fortfarande 29 grader och en luftfuktighet på 84%. Inte konstigt att det känndes svettigt och varmt. Det är härligt med värme, men inte då man bär tunga matkassar, eller om man är en liten ny-bebis som helst vilar i behagligare temperaturer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar