Sidor

måndag 29 juli 2013

Lek inte med maten

Jag minns inte om mina föräldrar någonsin sa åt mig att inte leka ned maten. Att inte göra vulkaner med ketchupen i potatismos-berget eller makaroni-minitåg. De var nog mest glada att jag åt överhuvudtaget då jag som yngre var lite kinkig med maten. Åt helst bara pizzakanterna på pizzan, bara pommes om vi var på restaurang, spagetti och köttfärssås och honungsmackor hemma. Misstänker att jag i verkligheten åt mer varierat än så men minns inte längre. Hade en kort tid en elak dagmamma som satte lite sordi på ätandet. Man fick inte prata eller skratta vid matbordet - det som nu gör en lång måltid så trevlig.

Som vuxen leker jag gärna med maten. Skär salladen i figurer och om jag bara kunde så skulle jag bara figursteka  pannkakorna. Och att sitta och äta länge och prata om intressanta saker är bland det trevligaste som finns.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar