Sidor

tisdag 9 juli 2013

Ng Tung Chai Waterfalls



I söndags fick vi för oss att gå på en liten hike. Jag har köpt en ny bok om Hong Kong, The leisurely hiker's guide to Hong Kong - 41 unhurried walks through the SAR's best scenery (lite lagom kort boktitel), och det första uppslaget visade en bild på ett tjusigt vattenfall. Jag har sedan jag köpt boken velat ta mig dit. Det verkade dock inte som en hike man gör ensam då man tar sig till ganska avlägsna områden. Så när Johan har kommit hit lyckades jag lura med honom på vattenfallsjakt.

Vi tog MTR till Tai Wo och där bytte vi till minibuss 64K som tog oss till vägskälet närmst Ng Tung Chai byn. Där började vår vandring mot fallen. Först gick vi längs en slingrande bilväg och hade fin utsikt över olika fält och hus. Vägen slingrade sig uppför i en seg lutning och solen var het.


Efter ca 15 minuter kom vi till denna port som kändes som början till stigen mot fallen. Den första delen var stenbelagd men strax då vi passerat ett stort buddisttempel så blev stigen allt smalare och växtligheten tätare. Det var massor av fina fjärilar ute. Vissa stora som handflatan.



Vi går längs stigen som bara letar sig uppåt. Stora stenar hade lagts ut till trappor för att man skulle kunna ta sig uppåt. Ovan är en ganska fin trappsekvens, men desto högre upp vi kom desto mer naturkänsla fick trappstegen. De blev mycket ojämnare då de stigen slingrade sig förbi klippblock och det var ganska jobbigt att gå uppför. Vi tog det lungt och pausade en del.




Ng Tung Chai fallen består av flera olika små fall längs ett vattendrag som rinner längs Tai Mo Shans sluttningar. Vi passerade tre olika lite större fall, Bottom fall, Middle fall och Top fall. Alla vackra på olika sätt. Top Fall hade en fallhöjd på ca 35 meter och det var ett fint vattenfall.


Det tog oss ca 1,5 timme att gå från där bussen släppte av oss till Top Fall och det kanske är 2,5 - 3 km dit. Höjdmeter vet jag inte, men det var bra mycket uppför. Väl framme vid Top Fall började det regna. Det var inget duggregn utan ett regn som gör Hong Kong-bor stolta. Stora tunga droppar från en jämngrå himmel där det inte finns minsta antydan till en ljusning. Regnpåklädda åt vi vår matsäck men då vi skulle börja gå tillbaka beslöt vi oss för att skippa regnklädseln. Det är för varmt för regnkläder och kondensen innanför kläderna skulle göra en minst lika våt som regnet. Så vi tog oss sakta ned i regnet, stigen blev bara halare och halare och långa sträckor fick vi gå i stora lerfyllda vattenpölar. Och då fick jag se min första orm i Hong Kong. Det kom en liten svart sak, kanske 25 cm lång, simmandes i en vattenpöl där vi gick. Det såg mest ut som en snok, men jag har ingen aning om vad det var för orm.

Svettig, glad och plastinklädd framför Top Fall.


Trötta och blöta tog vi oss sedan hem till en skön och varm bastu. En fin utflykt med skönt svalkande regn som avslut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar