Sidor

söndag 1 september 2013

En lägenhet med utsikt


Vaknar på mornarna och är lite trött i ryggern. Måste ändra ställning och förflyttar mig då oftast ut till soffan i vardagsrummet. I den kan jag ligga och se ut genom fönstret, mot Victoria Harbour. En ständigt skiftande utsikt. I går hade vi ett stor åskväder som passerade och man kunde ligga i soffan och se ljusblixtarna över himmelen och höra mullret som kom direkt efter. Sedan regnade det så mycket att man inte kunde urskilja husen på andra sidan vattnet. Andra dagar är det helt klart väder och man kan ligga och span på båttrafiken.

I dag passerade det en jättestor båt som nästan skymde hela utrymmet mellan huskropparna.


Och så såg jag en människa som simmade i vattnet. Det ser man inte så ofta och jag förstår inte att man vill simma i vattnet inne i Victoria Harbour. Det känns ganska smutsigt.

Sedan låg jag en stund och lät bara tankarna fara och tittade ut över utsikten. Plötsligt föll en stor mörk skugga över fönstret och det var en rovfågel som dök förbi. Man ser ganska många rovfåglar här i Hong Kong. Rovfåglar som cirklar runt på uppvindar mellan höghusen. Så låg jag och tittade på rovfågeln som sakta fördes uppåt med uppvindarna. Har aldrig tidigare sett så mycket rovfåglar som här i Hong Kong. Trevligt att ha naturen mitt inne i staden. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar