Sidor

måndag 16 september 2013

Hittepå-gazpacho

Jag är förkyld. Tänkte försöka kurera mig med vitaminer och vitlök i mängd. Och vad är då inte bättre en en Gazpacho? Allra bäst är det naturligtvis när min syster eller spanske svåger tillagar den då de är experter, men i brist på deras sällskap så får jag improvisera. Gazpacho känns lite som en soppa som alla har sitt egna favorit recepet på och att man kan få den i olika varianter och tjocklek. 

Idag gjorde jag så här:

Hackade chilli

Hackade tomater, körsbärstomater, grön paprika, MASSOR av vitlök (och jag menar mycket) och gul lök.


Stoppade allt i min blender, hälde i olivolja, balsamvinäger och lite vatten, salt och peppar. Alla ingredienser blandas råa. Sedan hade jag i lite vittbröd. Det bästa är att ha gammalt baguettbröd, men vanligt rostbröd funkar också.


Bara att mixa till jämn konsistens. Tjockleken är en smaksak. Jag gillar gazpacho som är lite stabbig, vill man ha den tunnare kan man späda med vatten.


Serveras kall med gott bröd och finhackad gurka i soppan. I dag blev det en lite tråkig färg på soppan, misstänker att den hade varit vackrare med en röd paprika i istället för en grön. Men gott blev det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar