Sidor

måndag 9 september 2013

Mah-Jong


Idag har jag äntligen kunnat vara med på SWEornas Mah-Jong måndag. SWEA är en organisation för kvinnor med svenskanknytning i utlandet. Läs mer här http://www.swea.org/
Här i Hong Kong är vi kanske 100-150 aktiva SWEOR (vild gissning). De anordnar aktiviter som hiking, te provningar och Mah-Jong måndagar. De allra flesta aktiviteter sker på dagtid vardagar och därför har jag inte kunna vara med så mycket. Men idag var jag ledig och tänkte att jag ville testa Mah-Jong.

Jag har spelat lite som ung (?) men det var nog lite hemmahopkok av regler, eller i alla fall mycket förenklade sådana. Idag var det mycket nytt för mig och spelet går snabbt när man spelar med erfarna Mah-Jong rävar. Men roligt var det. Man tror att man sitter på en bra hand men vid poängräkningen har man ändå bara skrapat  ihop 100 poäng och grannen som sitter brevid har över 1000. Förstår inte riktigt hur det gick till... Ska övningsläsa på poängräkningen till nästa gång så jag kan spela mer strategiskt. Efteråt bjöd värdinnan på lunch. En riktigt trevlig förmiddag som ger mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar