Sidor

tisdag 29 januari 2013

Vardag

Ganska mycket av ens liv är vardag. Jag äter i stort sett samma frukost var dag. Om jag är hemma äter jag gröt och blåbär och om jag är på hotel blir det oftast omelett eller kokta ägg och frukt och yoghurt. På jobbet äter jag oftast lunch på samma ställe. Varför är man en sådan vanemänniska? Jag menar, normalt så är jag ju ganska nyfiken på saker och villig att testa nytt, annars hade jag inte varit här i Hong Kong.

Det som faschinerar mig med Hong Kong är alla dessa dekorationer i offentliga byggnader. Runt Halloween smyckades mycket med pumpor och spindelväv och löv, vid jul klassiska blingiga juldekorationer och julblommor. Nu närmar vi oss Chinese New Year och min kontorsbyggnad har smyckats med dessa fina röda lampor. Och så fick jag en traditionell nyårskaka av vår städerska på jobbet idag. Det är ett par veckor kvar till nyåret, men det känns som om det ligger förväntningar i luften. Det kan ju också bero på att många har lite långledigt i samband med nyåret. Jag är t ex ledig måndag, tisdag, onsdag i den veckan och det ska bli lite skönt. Ska bara vara i Hong Kong och ta det lungt. Hoppas på fint väder och bra vandringar.



En annan del av min vardag är det ständiga kuskandet på MTR. Funkar riktigt bra, men idag lyckades jag pricka kvällsrusningen och fick leka packad-sill i vagnen. Nedan är bild på Kowloon Tong stationen där jag byter tåg. Fick bara lust att visa bild på ett framrusande tåg på perrongen. När jag kom hem senare kollade jag på ett avsnitt På Spåret på SVT play, så tågbilden passar ju fint.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar