Sidor

fredag 18 januari 2013

Tokyo

Jag är i Tokyo för att träffa kollegor och arbeta med gemensamt projekt. Från kontoret hade vi dag klar utsikt mot Mont Fuji. Det är den lilla vita trekanten i mitten på bilden som suddigt kan anas bakom lyfkranen. För detta var ju för en gångs skull inte ett kort på "girafferna" utom på den bakomliggande utsikten. Kändes lite fint att vara på 27e våningen denna morgon och ha en så fin utsikt. Och det skapade allmän glädje i den stora, ganska strikta kontorslobbyn där jag och min amerikanska kollega glatt fotograferade och kände oss som praktexemplar av turister. De propra japanska affärsmännen som satt i lobbyn tittade lite fint och diskret bort under tiden.



Senare fick jag tillfälle att se Tokyo Sky Tree. Vi gick aldrig dit utan passerade bara på avstånd. De berättade för mig att det brukar vara 2 timmars väntetid för att få komma upp på utkiksplatsen och i dagens kyla och snålblåst så känndes det inte så lockande. Och jag hade ju redan sett Mont Fuji från kontoret...




Istället gick vi vidare mot Asakusa området för att titta på Sensoji templet. Det är ett Buddistiskt tempel som ska vara byggt på en av Tokyos äldsta tempelplatser och det första templet byggdes redan år 645. Stora delar av tempelbyggnaderna förstördes dock under alla bombningar av Tokyo under andra världskriget och templet har därför återuppbyggts under efterkrigstiden.




Det är en fin plats med fina bygnader och massor av folk. Turister varvat med tempelbesökare. På området kunde man även få förutsägelser om det kommande året. Man skakade ut en liten pinne från en metallcylincer och den pinnen angav ett nummer som tillhörde en av hundratals smålådor. I dessa lådor fanns sedan en "beskrivning" av ditt kommande år. En avancerad "lycko-kaka" i min mening.




Mitt hotel ligger i Ginza området. Ett shopping område där man kan finna alla märkesvaror och lyxaffärer. Nedan är en bild av en tvärgata till huvudgatan. Jag tyckte bara att neonskyltarna var fina och lite mer stilrena än de jag är van att se i Hong Kong.



Just nu håller jag som bäst på att läsa en bok som heter En kortfattad historik över nästan allting (Bill Bryson). Och den innehåller orienterande, korta och  intressant berättade fakta om vår planet, rymden och vetenskapliga upptäkter. Det är i stortsett en 400 sidig introduktion till allt från jordensuppkomst till nu. (Önskar att jag skulle kunna minnas en bråkdel av detta. Vilken överdängare jag skulle bli på TP!) I dag har jag lyckats läsa ur ett kapitel som heter Farlig planet - Elden under oss och kapitlet handlar om rogivande saker som vulkaner och jordbävningar osv. Läste detta (lite sammanfattat) : "Tokyo är byggt på platsen där tre tektoniska plattor möts, och det i ett land som redan är känt för sin seismiska instabilitet. ..... Tokyo har redan varit utsatt för en av de mest ödestigra jorbävningarna i modern tid, 1923, och sedan dess har det varit spöklikt stilla i Tokyo, trycket under jord har alltså byggts upp i 80 år: Någon gång måste det släppa."

Känns lite som att sitta på en tickande bomb med andra ord. Lugnande och rogivande kvällsläsning. Sov gott till alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar