Sidor

söndag 6 januari 2013

Trädgård

När jag går och handlar mat brukar jag gå från lägenheten mot Whampoa Gardens. Jag kan välja att gå längs vattnet eller att gå längs bilvägen. Det finns inte jättemycket att titta på om jag går längs vägen. På flera ställen är det övergivna tomter och en stor barrikerad byggarbetsplats. Längs stora delar av den vägen är det ett högt hönsnätstaket och man kan se in på dessa övergivna tomter, parkeringplatser och folks bakgårdar. Jag har inte tittat närmre detaljerrna, oftast passerar jag bara på väg någonstans.

Häromkvällen gick jag här. Det var mörkt ute. Jag såg en äldre kvinna som satt i dikesrenen. Hon hade en liten ficklampa och hon såg intensivt fokuserat på det hon gjorde. Jag saktade in lite för att se vad som hände och såg då att hon mitt i denna otillgänglighet har skapat sig en liten trädgård. Dagen efter gick jag tillbaka för att ta mig en lite närmre titt och såg då hennes miniträdgård i dikesrenen. Jag känner mig lite uppmuntrad av hennes kärleksfulla och tåliga odlande på en jordplätt som ingen gör anspråk på, men som inte heller erbjuder någon garanti att den lämnas som hon har skapat den. 








Det enda jag har lyckats odla här i Hong Kong är denna mystiska grodd på min ingefära. Undrar om ingerfäran fortfarande är ätlig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar