Sidor

onsdag 30 januari 2013

Andamiajes

För mycket länge sedan bodde jag i Spanien. Under en ganska lång tid hade vi byggnadsställningar på andra sidan gatan. En stor banner upplyste oss med texten "Andamiajes para alquiler", byggnadsställningar uthyres. Så var gång jag ser byggnadsställningar säger min hjärna till mig: andamiajes. Ett ord som jag aldrig kommer glömma, den glosan som satt sig mest fast i minnet. Kanske inte det ord som jag använder mest till vardags, men hjärnan minns det den vill ibland. Och så tänker jag tillbaka på året i Spaninen med min syster och hur roligt vi hade det. Det var min första långa utomlandsvistelse och jag minns att mycket var nytt och främmande. Min spanska var ganska dålig och det kunde vara ett helt äventyr bara att köpa frimärken, handla på torget eller att förstå hur kösystem fungerar. Gör lite samma sorts resa här, lite äldre, inte så mycket visare, min kinesiska är obefintlig och mycket är främmande och obegripligt. Men samtidigt roligt. Och byggnadsställningarna här är av bambu.

1 kommentar: