Sidor

söndag 13 januari 2013

Dragon's back

I lördags vandrade jag med Hong Kong Hikers igen. Jag gillar upplägget att gå med en grupp och där någon annan har ansvar för planering av rutten. Denna gång var vi en ganska stor grupp på ca 14 personer och då vi är så pass många blir den lite utspridd och man kan nästan gå i sitt eget tempo, i mitt fall långsamt denna gång då jag inte har någon kondition efter förkylningen. Ibland går man lite själv och funderar på livet och njuter av naturen och ibland går man tillsammans med andra och samtalar om allt mellan himmel och jord. Ett ganska befriat sätt att umgås på. Har nu gått ett par vändor med HK hikers så man börjar lära känna lite folk och det är trevligt. Sedan får man träffa alla sorters människor, från alla länder och yrken och som har olika lång erfarenhet av Hong Kong, så det finns alltid tillfällen att lära sig nya saker och bara träffa nytt folk. Rekomenderas varmt om man gillar att vandra.

Denna gång skulle vi gå Dragon's back och sedan vidare på Wilson's trail, totalt skulle det bli 13 km.


Dragon's back är en led som går på Hong Kong ön. Misstänker att namnet kommer från profilen på bergskammen, med flera toppar och dalar. Jag tror det var nio olika toppar som vi passerade på denna del av leden. Så ständigt upp och ned för och stundtals ganska brant. Det var jobbigt för förkylningslungorna.


Det var lite disigt denna dag, men annars ganska skönt väder. Kanske en lufttemperatur på ca 16 grader. Lagom temperatur då man går i flera timmar. Även om det var disigt så var utsikten vacker och jag gå gärna om sträckningen vid fler tillfällen. Bland annat hade vi utsikt över Shek-O beach (där jag grillade för ett par veckor sedan) men även över en superfin golfbana som låg inklämd mellan berget och havet. Urtjusigt från ett fågelperspektiv med böljande gröna kullar och små sand bunkrar.


När man väl kommit på leden så är det inte så klurigt att hitta. Som ni ser är stigen ganska väl upptrampad och man kan se långt framför sig vart man är på väg.


Efter vi lämnat Dragon's back fortsatte vi en bit längs regnvattnenskanaler. Längs alla bergssidor finns det betongkanaler som samlar upp regnvattnet och leder det i stora system till uppsammlingsdammar. Detta används senare till dricksvatten och jag misstänker att det är ett bra sätt att ta reda på all nederbörd istället för att bara låta det spolas ut i havet. Sedan slog vi in på Wilson's trail och det var mer vandring i skogsdungar och mellan stora klippformationer. Vackert det oxå, men på ett annat sätt.



Överallt där man går finns det små tempel och minihelgedomar. Denna skulle man tydligen besöka om man längtade efter barn. Den stora stayn håller i en liten bebis och verkar symbolisera någon form av fruktbarhetsgudinna. Det som var lite slående vara alla andra minifigurer runt omkring. Min misstanke är att det är barnlängtande människor som kommit och bidragit med dessa, antingen som en vädjan eller som ett tack. Detta är bara min gissning dock.

På det stora hela var det en superskön dag som avlutades efter 4 timmar och 16 km på en Thai restaurang där vi åt fantastiskt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar