Sidor

söndag 27 januari 2013

Tai To Yan

I helgen var jag ute med Hong Kong Hikers igen. Favorit helgsysselsättning numera. Skönt att komma upp ganska tidigt fast det är helg och ta sig ut till platser där jag oftast inte varit tidigare och sedan flera timmars motion i naturen. Härligt! Och man träffar alltid trevliga människor. Idag började vi från Fanling station och gick mot Kandoori farm and botanical gardens. Det skulle inte vara en så lång vandring. Bara 10 km eller så, men det var kuperad terräng så det var extremt jobbigt. Jag tror att vår första tre kilometer i prinicp bara var uppför i olika former. I början av leden var det mest trappor. 




Vi passerade åtminstonde tre lite högre passager och den högsta var på 566 m ö h. Totalt gick vi ca 800 höjdmeter denna vandring och det tar på krafterna. Känner att jag inte helt återhämtat mig från julens förkylning.


Det var ganska dimmigt på förmiddagen så utsikten var inte så slående som jag kan föreställa mig att den skulle kunna vara. Samtidigt var det ganska skönt med lite moln. Senare när vi skulle gå ned för bergen igen bröt solen fram och jag hann på den korta tiden ändå bränna mig på halsen och pannan. Så det var nog tur att solen inte sken hela tiden.


Det är lite härligt att följa bergskammarna och att långt fram kunna se hur stigen vindlar upp och ned för kullarna. På denna vandring var vi bara sex tappra. Två britter, två australiensare, en amerikan och jag.


Vi passerade även ett smalt passage, där bergskammen bara var dryga metern på sina ställen. Lite respektingivande att kolla ut över bergssluttningarna.

En härlig dag totalt. Så här dagen efter, kan jag säga att vandringen gör sig påmind i solsveda och träningsvärk. Men jag går gärna om denna tretimmars vandring vid ytterligare tillfälle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar