Sidor

söndag 17 juni 2012

Lantau Island

Idag har jag åkt till Lantau, det är samma ö som flyplatsen ligger på. Har inte tidigare besökt ön ordentligt, bara landat och tagit mig därifrån. I dag när jag vaknade var det fint väder och som gjort för en utflykt. Så jag tog mig till Hong Kong ön och därifrån en färja till Lantau Island. Landade i en liten by, Mui Wo, där man kunde hyra cyklar. Tog istället en buss mot Ngong Ping som nästan bara är en konstruerad turist stad, med affärer och traditionell kinesisk bebyggelse.




På vägen passerade vi fina ständer. De såg helt oexploaterade ut. Har läst i min guidebok att de är ganska välutrustade stränder med restauranger och omklädnignsrum. Men det får bli för en annan dag. Idag bara ett suddigt kort genom bussfönster.


Detta är en liten bild på Ngong Ping. Mellan husen kan man se linbanan som går ned till Tung Chung. Jag tog den på väg hem, i regn och i ganska stark vind. Inget för höjdrädda, men en fin fin utsikt över ön.




Förutom den turist shopping man kan göra är den stora sevärdheten the Big Buddha, en gigantiskt stor brons Buddha. Kanske världens största utomhus brons Buddha.



Det är svårt att förklara hur stor den är, men det ser ut som små grässtån runt omkring Buddhan, fast det egentligen är höga träd.



Uppe vid Buddhan fanns det även massor av andra fina och intressanta skulpturer. Gillade denna. Tror hon håller en Lotus blomma i handen.



Vid klostret i byn fanns det Lotusblommor som växte fritt. Jag tycker de är fina och att de påminner om näckroser. Vid klostret fanns även en vegetarisk restaurang där jag åt en helt ok god måltid.



Denna bild visar bara bergstoppar som är iklädda regnmoln. På min hemväg kom dessa moln i kapp och det var riktigt dåligt väder på nedväg med linbanan. Som sagt, inget för höjdrädda. För den äventyrlige och om man känner sig rik kan man även åka en linabanevagn med glasgolv. Jag åkte i en vanlig linbanevagn. 


I byn fanns även detta Bodhi-träd och sägen säger att det man önskar sig under detta träd blir sant. Så jag önskade att min älsking snart kommer hit till Hong Kong. (Men man kanske ska hålla sina önskningar hemliga - eller är det bara då man blåser ut ljus på födelsedagstårtan?)




3 kommentarer:

  1. Hej, fina bilder. Saknar dig. Kommer du hem i sommar?

    / Matilda

    SvaraRadera
  2. Verkar ha varit en härlig dag. Är så sugen att åka till dig.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag också hittat hit :) Det är verkligen roligt att kunna följa dig och se hur din "vardag" ser ut numera. Det ser verkligen spännande ut och svårt att förstå att det inte bara är en semesterresa. Måste tillstå att jag är smått avundsjuk på ditt äventyr!
    Kram!

    SvaraRadera