Sidor

söndag 24 juni 2012

Söndagspromenad på diverse markander

Har ju som sagt tre olika guideböcker till Hong Kong och de ger ganska fina tips på halvdagsutflykter. Idag har jag gått i områdena runt Yau Ma Tei och Mong Kock. Mina anbition var att besöka de olika marknaderna som finns. I dessa områden finns även Ladies market och Night market, men dit gick jag inte idag då jag redan varit där och inte var sugen på saker utan upplevelser.



Först gick jag till Yuen Po Street Bird Garden. Både vackert och sorgligt. Små och stora fåglar ihopträngda i små burar. Massor av fåglar och massor av burar i olika former och material. Det är så vackra burar, många av dem, och jag kommer nog köpa en till pydnad innan jag återvänder till Sverige. Härligt med vacker fågelsång från alla håll. Fågelkvitter hör jag annars inte så mycket i Hong Kong. De har kanske ingenstans att bo. Men det är lite ledsamt att se småfåglar instängda i små burar. De såg inte så lyckliga ut. 

Vill man köpa levande gräshoppor eller andra småinsekter, så är det hit man ska gå. Det fanns hur mycket som helst av gräshoppor i små burar, påsar och även annan fågelmat.



I närheten finns en Flower Market. Hela kvarteret var fullt av affärer som sålde blommor av alla de slag. Styckblommor, blomsteruppsättningar och vanliga krukväxter. I dag såg jag fina Lotusblommor och vackra Orkidéestänglar.



En liten promenad vidare till nästa marknad; Goldfish Market. Spanat in akvarier, akvarieväxter och guldfiskar förstås! Sedan gick jag hela Nathan Road söderut mot TST. Det var långt. Nu är mina fötter trötta.

1 kommentar: